מפנים דירה? דעו את החוק

פנוי דירה זה לא משחק! בחרו נכון – המרכז לפינוי דירות!

חוקי עזר עירונייםחוקי עזר עירוניים הם חוקים ותקנות שונות המגדירות את סמכותן של הרשויות המקומיות בכל הנוגע על שמירה על סדר וניקיון במרחב הציבורי שעליו הן מופקדות. תקנות וחוקים אלו מסמיכות את הפועלים מטעמה של הרשות המקומית להפעיל סנקציות וכן שורה של חובות המוטלות עליה, לשם קידום מטרות הסדר והניקיון למען רווחתם של התושבים.

תקנות עירוניות – סדר וניקיון במרחב הציבורי

בהתאם לנאמר לעיל, חוקי העזר מטילים שורה של חובות שעל האזרח הכפוף להם לבצעם במקרים בהם מתעורר חשש לפגיעה בסדר הציבורי ובניקיון המרחב הציבורי. כך למשל, במקרים של פינוי פסולת מן הבית אל המרחב הציבורי, או במקרה של פינוי דירה, יש להקפיד על ההוראות הקבועות בתקנות לשם ביצוע הליך פינוי הפסולת או הדירה בצורה שתענה על דרישות החוק. אי מילוי דרישות החוק יכול לגרור סנקציות וקנסות כבדים על המפר אותן.

א.       במקרים שפינוי הפסולת כוללת חפצים מיושנים וחלודים – החוק הסמיך את הרשות המקומית לחוקק תקנות מיוחדות שאוסרים על השלכה של חפצים מיושנים ופריטים מסוימים במרחב הציבורי למעט מקרים מיוחדים שמוגדרים במפורש בחוק. במקרה שמתעורר ספק לגבי מהותו של החפץ – מומלץ לברר בתקנות או באמצעות העירייה את הגדרת החפץ והאם מותר לפנותו, ואם כן באילו תנאים.

ב.       פינוי דירה – פינוי דירה כולל מעצם טבעו, רעשים ולעיתים אי סדר באזור שבו מתפנים חפצי הדיור של הדירה המפונה. כך שבעת פינוי דירה יש להקפיד לא רק על הסדר והניקיון בהליך הפינוי, אלא גם על שמירה על השקט על פי החוק. תקנות חוקי העזר למניעת רעש מסדירות את הסיטואציות שבהן ניתן לטלטל או להשליך חפצים ואשפה בשעות ובמקומות המותרים.

ג.        מעבר לחוקים ספציפיים אלו, לכל רשות מקומית ישנם חוקים כלליים רבים אשר נועדו לשמור על הניקיון והסדר של המרחב הציבורי. לכן בעת השלכת כל סוג של פסולת, בין אם רטובה ובין אם יבשה, יש לבדוק האם היא עונה על החומרים המותרים להשלכה במרחב הציבורי.

חשוב לציין כי בכל הנוגע למפגעי רעש, אשר יכולים להיגרם בין השאר גם על ידי פינוי דירה או פסול כבדה, יכולים להגיע לפתחו של בית המשפט לעניין הפרשנות גם אם ענו על דרישות החוק היבשות. כל שלמעשה, יש להקפיד ככל האפשר על מניעת רעש קולני בעת הליך הפינוי, ולהתאים את מועד יצירת הרעש לשעות סבירות ככל האפשר.

עצות וטיפים לפינוי דירה

על מנת לא להסתבך ולהיקלע להפרה אפשרית של חוקי העזר העירוניים, מומלץ לנהל את הליך הפינוי בצורה מסודרת ככל האפשר אשר תענה על דרישות החוק של אותו אזור. יש לבדוק כי הוצאת הפסולת מתואמת לימי ההוצאה המוגדרים בחוק שבהם ניתן להשליך החוצה את הפסולת וכן יש לייעד כל סוג פסולת בהתאם למקום שבו היא נאספת. כך למשל פינוי גזם יתבצע רק בימים בהם חוקי העזר התקינו את הימים המאושרים לפינוי הגזם. כמו כן פסולת הגזם צריכה להיות מרוכזת באופן מסודר במקום שיועד לכך על ידי הרשות המקומית. אי הקפדה על כללים אלו אינו מומלץ ויכול לגרור קנסות כבדים אשר מוטב להימנע מהם במחשבה לפני מעשה.

כל הליך של פינוי דירה או הוצאת פסולת, טומן בחובו "סכנות" של פגיעה במרחב הציבורי, בסדר ובניקיון. על מנת להימנע מהפרה של תקנות וחוקים עירוניים המאפשרים הטלת סנקציות, מומלץ להיערך כראוי באמצעות הכרת החוקים והתאמת הליך הפינוי בהתאם לדרישותיהם.

חוקי עזר עירוניים
שמעון מנחם
שמעון מנחם

שמעון מנחם, מנהל ומייסד המרכז לפינוי דירות. חברתנו מתמחה בשירותי פינוי דירה במגוון המצבים השונים ומציעה פתרונות בהתאמה אישית, המאפשרים לבצע פינוי דירה בצורה הנוחה, היעילה והמתאימה ביותר עבורכם.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!